כאבי אגן בהריון

סובלת? סבלת? מכירה מסיפורים של חברות?

לרוב, כאבי אגן נכנסים תחת האבחנה – סימפיזיוליזיס. מסתבר שלא כל כאב באגן הוא סימפיזיוליזיס בהכרח.

בכנס על כאבי אגן בהריון שבו נכחתי בשבוע שעבר (וזה המקום להודות שוב לפרופ' מוטי דוליצקי שעושה עבודתו קודש למען קידום המודעות לנושא), הוסבר שכאבי האגן מהם סובלות נשים בהריון עשוי לנבוע ממספר גורמים:

  1. סימפיזיוליזיס- שזו דלקת בחיבור הקדמי של האגן (הפוביס).
  2. אוסטיאופורוזיס חולפת- שכשמה כן היא, נוכחת רק בהריון.
  3. שברי מאמץ- באזור הסקרום והפוביס.
  4. פגיעות בגידים באזור האגן.

בדיקה מקיפה: חשוב לזכור, שכל כאב באגן מחייב בדיקה מקיפה.

למעשה MRI היא הבדיקה היחידה שיכולה לתת מענה ברמת ודאות גבוהה באשר לסיבת הכאב. ובכל מקרה, שימי לב שלא יפתרו אותך באבחנה של סימפיזיוליזיס, אם לא בוצעה בדיקה מקיפה.

גם לגבי בדיקת ה- MRI חשוב מאוד שהרופא המפנה יציין במדויק מה הוא מבקש לבדוק – לא מספיק לכתוב כאבי אגן. הבקשה לבדיקה ממוקדת גוזרת ישירות את אופן ביצוע הבדיקה ולכן את מהימנותה. בעיה נוספת היא שצריך לדעת לזהות את הממצאים, ולעיתים למרות שיש בדיקה, האבחון לא מספיק מדויק.

אורתופד שהרצה בכנס על כאבי האגן והסביר את התופעה, אמר בסוף הרצאתו: "לרוב אנחנו חסרי אונים" והתכוון לכך, שמעבר לאבחון אין לרפואה המערבית כלים אפקטיביים להקל על הנשים הסובלות, ובדרך כלל הם פותרים אותן במשפט: "תלדי, וזה יעבור".

ולגבי המשפט הזה, הוא סיפר על מחקר שנעשה בתחום ובו נמצא שכ- 70% מהנשים ממשיכות לסבול גם לאחר הלידה (בטווח של עד שנתיים). לכן, אל תוותרי עד שתמצאי את הטיפול שיעזור לך להתמודד טוב יותר עם הכאב.

לידה קיסרית: אם את מתלבטת לגבי לידה קיסרית, כדי להימנע מהכאב באגן לאחר הלידה, כדאי שתדעי שהממצאים המחקריים גורסים שלידה קיסרית כלל אינה משפיעה על הכאבים לאחר הלידה.

שמירת הריון: ומה קורה עם שמירת ההריון הזו שביקשת כל כך מזמן? למה לא מאשרים לך כבר?

לרוב מי שימליץ על שמירת הריון הוא רופא הנשים, שגם יפנה לבדיקת אורתופד. האורתופד אמור לכתוב את הממצאים שלו לאחר הבדיקה, ולפיכך להמליץ על המגבלות. בביטוח הלאומי מקבלים את כל ההמלצות ובוחנים את ממצאי הבדיקה, המלצת הרופא המטפל, והמכתב שהאישה מצרפת לגבי ההתנהלות היום יומית שלה.

בנייר העמדה בביטוח הלאומי אין הסבר ברור כיצד לנהוג בסימפיזיוליזיס, למעט במקרים מסכני חיים של האם או העובר, שבהם מוגדר מצב של אובדן כושר עבודה ומאושרת שמירת הריון. היות ובמקרים רבים המצב ממנו סובלות הנשים אינו מתועד בצורה טובה ומספקת (ואת זה אמר גניקולוג שמאשר שמירת היריון בביטוח הלאומי), ולא ברורה רמת הסיכון, יש קושי לקבוע שמירת היריון.

לכן, חשוב מאוד שתשימי לב לאחר הבדיקה, שהמכתב שכותב האורתופד מספיק מפורט ותואם את תחושותייך- זה מה שיקבע אם יאשרו לך שמירת היריון או לא.

והכי הכי חשוב,

רפואה משלימה: תזכרי שטיפולים סדירים (לפחות פעם בשבוע) של רפואה משלימה כגון: רפלקסולוגיה, דיקור, אוסטיאופתיה, וגם פיזיותרפיה לרצפת אגן, מסוגלים לעזור מאוד בהתמודדות עם הכאב, הפחתת העומס על האגן, שיפור התנועה וחיים עם פחות כאבים עד ללידה- וגם לאחריה!

אני כאן, (גם) בשביל זה.